Un compromís per l'educació a Catalunya
Debat entorn del document del MUCE (26/10/03)
L'Auditori Barradas ha acollit la presentació de document del MUCE (Marc Unitari de la Comunitat Educativa) Un compromís per l'educació unitària a Catalunya. Es tracta d'una proposta de línies prioritàries d'intervenció per aconseguir un nou model educatiu adequat a la societat del coneixement. Al debat es va reflexionar sobre el paper de l'Administració, sobre l'autonomia dels centres, el currículum que s'ha d'ensenyar i el perfil del professorat.
La necessitat d'impulsar canvis per millorar l'actual sistema educatiu perquè respongui a les demandes de la nova societat del coneixement va portar a elaborar una proposta educativa al membres del MUCE (Marc Unitari de la Comunitat Educativa). El document, que pren el nom de "Un compromís per l'educació a Catalunya", s'ha presentat a l'Auditori Barradas en un acte organitzat per El Casalet del Moviment d'Ensenyants de L'Hospitalet.
"Tenim un sistema educatiu del segle XIX, un professorat del segle XX, i alumnes del segle XXI", amb aquesta declaració va començar la xerrada la secretària de la dona de la Federació d'Ensenyament de CC.OO (sindicat membre de la MUCE), Rosa Bofill, també mestra de primària d'una escola de Sants. Amb aquesta sentència, Bofill volia reclamar un canvi en el sistema educatiu per adaptar-ho a la societat del coneixement: "En un món canviant com el nostre, la formació ha de ser un procés que s'estén al llarg de la vida i l'educació ha de ser una aposta social". L'objectiu del document és portar aquest debat a la comunitat educativa i després a la societat i al marc polític. Per això, han presentat les seves propostes a tots els grups polítics que es presenten a les properes eleccions.
Reflexió a quatre bandes
El nou model educatiu proposat descansa sobre quatre potes: l'administració, els centres, el currículum i el professorat. Bofill va demanar una major municipalitat de l'educació que es tradueixi en la descentralització i el traspàs dels recursos i competències a les administracions locals. La conferenciant ho va mostrar amb un exemple: "Els ajuntaments coneixen les necessitats escolars de cada ciutat o poble i per exemple es podria fer un horari escolar diferent a la Vall d'Aran o als pobles de la costa on es buiden les aules quan arriba la temporada d'estiu". Aquest apropament a la realitat també necessita una major autonomia dels centres per poder prendre les decisions més adients a cada escola.
Bofill també va reclamar que el currículum s'adapti a les noves realitats emergents i les necessitats que té la societat que incideixin sobretot en una educació en valors. "Aquí estem acostumats a valorar el resultat de l'educació en resultats acadèmics però a Europa tenen en compte valors com ara la participació o l'equitat, es fixen no en els millors sinó en què la diferència entre els que van millor i els que van pitjor sigui el més petita possible", va explicar Rosa Bofill qui també va demanar canvis en la situació del professorat com ara reduir la precarietat o facilitar la promoció horitzontal.
El gran entrebanc
La conferenciant va qualificar nova normativa que desenvolupar la LOCE com a "gran entrebanc per a l'educació a Catalunya perquè més que una reforma sembla una contrareforma". El públic assistent va protestar per la reducció pressupostària en matèria educativa que suposa la LOCE i per la manca d'inversió en un sector clau per al futur d'un país. Bofill va criticar la nova reforma per aspectes com ara la desigualtat que suposa per a la llengua catalana o la obligatorietat de l'assignatura de religió com a codi de valors de caire dogmàtic. També va fer especial èmfasi en la pèrdua de la coeducació: "Aquesta llei aposta per l'escola mixta però no per la coeducació perquè els nens i les nenes quan arriben a l'escola ja vénen amb un bagatge de prejudicis i s'ha de treballar per aconseguir la igualtat perquè sinó les nenes fan una cursa amb una motxilla a l'esquena".
Però sobretot Bofill es va indignar per l'exclusió que suposa la LOCE perquè "veu l'escola com un centre de transmissió de coneixements, qui ho aprofita perfecte i qui no, ens rentem les mans". Per això es va reclamar un major prestigi per la Formació Professional com a valor necessari per a societat. Bofill també va tenir unes paraules per al paper de les escoles bressol i el contrasentit d'un sistema on "qui ensenya allò més important i bàsic és menys valorat social i laboralment". La mestra va reivindicar el paper de les professores de nens menors de 3 anys: "Tenen una missió educadora perquè ensenyen als pares i mares a tenir cura dels nens, una feina que abans s'aprenia a la família".